Tervetuloa Malmin apteekkiin!

Malmin apteekki toimii Ylä-Malmin torin laidassa, Prismaa vastapäätä. Tervetuloa asioimaan avariin ja valoisiin tiloihimme. Asiantunteva henkilökuntamme palvelee teitä kaikissa lääkehoitoon liittyvissä asioissa. Pyrimme siihen, että käyntinne apteekissa sujuu nopeasti ja joustavasti. Erinomaisen palvelun lisäksi tarjoamme monipuolisen tuotevalikoiman ja edulliset hinnat.  

Ostokset Malmin apteekissa kartuttavat S-Bonusta, jonka suuruus on enimmillään jopa 5 % tuotteen hinnasta. Apteekki kuuluu myös OmaPlus-apteekkeihin, joten meillä on jatkuvasti paljon hyviä tarjouksia terveydenhoitoon liittyvissä tuoteryhmissä. Tarjoustuotteiden ostaminen ei edellytä S-Bonuskorttia, mutta kortilla keräät vielä bonukset tarjoushinnan päälle!

Bonuksia ja tarjouksia ei viranomaisohjeiden mukaisesti myönnetä lääkeostoista.

Tervetuloa edullisten hintojen ja erinomaisen palvelun apteekkiin Malmilla!

Apteekkari Sirpa Peura ja apteekin henkilökunta

Erityispalvelut: Annosjakelu, lääkevalmistus, maksuton reseptien uudistaminen, kotiinkuljetuspalvelu, lääkityksen tarkistuspalvelu, varmennekortit.
Palvelukielet: Suomi Ruotsi Englanti Arabia Thai

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Malmin apteekki
Ylä-Malmin tori 3
00700 Helsinki

Aukioloajat
ma-pe 8.30-20,
la 9-17 (heinäkuussa 9-15)

Puhelin
(09) 5656 080
(09) 385 2377 (fax)

Sähköposti
malminapteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.malminapteekki.fi/

Ajankohtaista

Konsertti 20.9.2017

Malmin apteekin 95-juhlan kunniaksi järjestämme konsertin Malmitalolla 21.9. klo 18. Esiintyjinä ovat konserttipianisti Polina Fradkina ja lyömäsoitintaituri Joel Gonzales. Maksuttomat liput apteekista. Tervetuloa juhlimaan kanssamme!



Orion 20.9.2017

Orion täyttää 100 vuotta 21.9. Hyödynnä juhlatarjouksemme, osallistu arvontaan ja tule juhlimaan kanssamme.





Lumene ja Eucerin-tuotteet -20% 9.8.2017

Tyhjennämme varastoamme ja myymme kaikki Lumene- ja Eucerin-tuotteet 20 %:n alennuksella.



Terveydeksi!-lehden uutisia

Tunnetko unen vaiheet?

22.9.2017 – Lue koko artikkeli

22.9.2017

Yöuni koostuu noin viidestä peräkkäisestä 90–100 minuutin mittaisesta unisyklistä, joissa toistuvat tietyt unen vaiheet.

 

 

 

 

 

 

Torke

  • Pinnallista unta, joka koetaan unen sijaan rentoutumisen tilana.
  • Yhteys ympäristöön heikkenee, ajatus harhailee.
  • Ei eheyttävää vaikutusta.
  • Aikuisen yöunesta kaikkiaan noin ­5 prosenttia on torketta.

Kevyt uni

  • Pinnallista unta.
  • Ulkoisiin ääniin reagoidaan enää satunnaisesti.
  • Palautuminen alkaa.
  • Noin 50 prosenttia aikuisen yöunesta on kevyttä unta.

Syvä uni

  • Täydellisen rentoutumisen tila, jossa syke on matala ja hengitys syvää.
  • Unen elvyttävien tehtävien kannalta tärkein univaihe.
  • Aivot lepäävät, kasvu­hormonia välittyy ja tietojen oppiminen tehostuu.
  • Ensimmäisessä unisyklissä syvää unta on noin 25–45 minuuttia, seuraavissa unisykleissä syvän unen osuus pienenee.
  • Syvää unta nukutaan yleensä ensimmäisten 4–5 tunnin aikana, viimeisissä unisykleissä ei juuri ole syvän unen vaihetta.
  • Noin 25 prosenttia aikuisen yöunesta on syvää unta.

Vilkeuni eli REM-uni

  • Silmät liikkuvat nopeasti luomien alla, ja lihasjännitys romahtaa.
  • Runsaasti mielikuvia ja ajattelua, joskin logiikka on erilaista kuin valveilla.
  • Aivot käsittelevät ja tallentavat erityisesti opittuja taitoja.
  • Emotionaalisesti voimakkaita unia.
  • Tärkeä vaihe psyykkisen tasapainon säilymisen kannalta.
  • Ensimmäisessä unisyklissä REM-unta on vain muutama minuutti, seuraavissa unisykleissä REM-unen osuu kasvaa.
  • Suurin osa REM-unesta nukutaan aamuyöllä ja aamulla.
  • Noin 20 prosenttia aikuisen yöunesta on REM-unta.

Lähteet: Terveyskirjasto, Suomen Terveysliikuntainstituutti Oy

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Apteekin klassikko: sitruunahappo

22.9.2017 – Lue koko artikkeli

22.9.2017

Sitruunahappo on varsinainen ihmeaine talouskäytössä. Sen avulla voi poistaa kalkkisaostumat kodinkoneista ja kaakeleista, irrottaa ruostetahrat tekstiileistä sekä säilöä marjat, hedelmät ja mehut. Mutta miksi sitruunahappoa myydään apteekeissa, eikö luontevampi paikka olisi ruokakaupan taloustavarahylly?

– Ennen vanhaan apteekkien tuotevalikoimaan kuului yleisesti muun muassa glaubersuola suoliston tyhjentämiseen, karvassuola ummetukseen sekä joukko muitakin kemikaaleja. Kysynnän vähennyttyä moni näistä tuotteista on poistettu tukkuliikkeiden valikoimista, ja siten ne ovat hävinneet myös apteekeista. Glaubersuolaa on yhä myynnissä. Sitruunahapon myynti on eräällä tavalla jäänne tältä ajalta, selventää apteekkari Bengt Mattila Helsingin XII Joutsen apteekista.

Alun perin sitruunahappoa myytiin kilotavarana, jota pussitettiin asiakkaan tarvitsema määrä. Nykyisin sitruunahappoa saa apteekista 50 ja 100 gramman annospakkauksissa.

Mattila muistuttaa, että apteekista saa tarkempia ohjeita sitruuna­hapon käyttöön. Silmiin joutuessaan tuote on voimakkaasti ärsyttävä.

Erästä apteekkaria voi jopa kutsua sitruunahapon keksijäksi: ruotsalainen kemisti ja apteekkari Carl Wilhelm Schele kehitti 1780-luvulla menetelmän, jolla sitruunahappoa pystyttiin eristämään kasveista, hedelmistä ja marjoista. Sittemmin sitruunahappoa ryhdyttiin valmistamaan ravinto­liuoksessa sienten avulla.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Sydänmerkki-tuotteilla tutkitusti terveysvaikutuksia

22.9.2017 – Käyttämällä Sydänmerkillä merkittyjä elintarvikkeita tavanomaisten elintarvikkeiden sijaan voidaan merkittävästi vähentää suolan ja kovan rasvan määrää ruokavaliossa, ilmenee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Sydänliiton tutkimuksesta. Lue koko artikkeli

22.9.2017

Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tavanomaisten elintarvikkeiden korvaaminen Sydänmerkki-tuotteilla vaikuttaa suolan, rasvan, kovan rasvan, sokerin ja kuidun saantiin 25–64-vuotiailla suomalaisilla. Sydänmerkki-tuotteissa rasvan laatu on hyvä, ja suolan määrää on vähennetty. Joissakin tuoteryhmissä Sydänmerkki tarkoittaa myös, että kuitua on enemmän ja sokeria vähemmän.

Elintarvikkeiden vaihtaminen Sydänmerkki-tuotteisiin muutti eniten rasvan, kovan rasvan ja suolan saantia. Keskimäärin kovan rasvan osuus saadusta energiamäärästä laski 14,3 prosentista alle 10 prosenttiin, mikä vastaa ravitsemussuosituksia. Suolan saanti väheni keskimäärin 10 prosentti­yksikköä.

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille